Publikációk

Marketing a könyvtárakban - beszámoló

Marketing a könyvtárakban – avagy a szerelmes olvasó címmel tartott szakmai konferenciát az IKSZ a Gödöllői Városi Könyvtárban 2018. április 18-án. A nagy érdeklődéssel övezett napon a könyvtárosok elméleti és gyakorlati ismeretekkel is gazdagodtak. A vendégeket dr. Gémesi György polgármester köszöntötte, majd elsőként dr. Szabó Zoltán egyetemi docens próbálta meg 40 percbe összesűríteni a szolgáltatásmarketing alapjait.

Előadásának legfontosabb mondanivalója volt, hogy a marketing lényege: a fogyasztó van a fókuszban. A fogyasztó, aki kényelmes és lusta, és a negatív élményeit sokkal szívesebben osztja meg, mint ha valamivel elégedett. Éppen ezért nem elég közel vinni hozzá az információt, bizalmi kapcsolatot kell kiépíteni vele, ami segíthet minket abban, hogy a GAP modellben megfogalmazott eltérés olvasói igények és könyvtárosi elképzelések között csökkenjen. Szóba kerültek a marketing mix 4 P – 7 P – 4 C elemei és ennek variánsai is, mindezek közül az előadó szerint a könyvtárosok számára legfontosabb tényező a PEOPLE. Nem csak az olvasó, hanem a szolgáltatást végző könyvtáros személyisége is meghatározó, az ő motivációja, tudása, képzése, és a csapatmunka sikerén múlik egy könyvtár teljesítménye. A marketing tervezésekor további lényeges szempont, hogy soha nem a helyzetünkből induljunk ki, hanem elsőként a céljainkat határozzuk meg, mit szeretnénk elérni. Csak ezután jöhet minden más, az érték diagnosztika, a márka felépítése, a kommunikáció, majd a visszacsatolás. A márka is csak akkor működik, ha mögötte valós érték van, a fogyasztók kapcsán pedig minden könyvtárosnak érdemes szem előtt tartania azt, hogy nem az olvasók fejébe, még csak nem is a szívébe kell behatolnunk, hanem a zsigereibe: a legbelsőbb vágyaikat kell megtalálnunk.

A világ legboldogabb könyvtárai

Istók Anna: A világ legboldogabb könyvtárai
Megjelent: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2018. 4. szám

Istók Anna munkatársunk 2017. május végén, az MKE Elnöksége által szervezett, egyhetes dániai szakmai tanulmányúton vett részt három másik könyvtáros kollégával együtt. A tanulmányút a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg az MKE és az IKSZ közös szervezésében. A tapasztalatokról a Tudományos és Műszaki Tájékoztatás szakfolyóiratban jelent meg Istók Anna cikke, a 2018. 4. számában.

Szeretetmárka építése elkötelezett fogyasztókkal


Istók Anna: Szeretetmárka építése elkötelezett fogyasztókkal
Megjelent: Könyvtári Figyelő 2018 Különszám, 37-51. oldal

Könyvtári Minőségi Díj 2018 pályázati anyag


Könyvtári Minőségi Díj 2018 pályázati anyag

 

A Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ Könyvtári Minőségi Díjat nyert 2018-ban. A két innovatív szolgáltatás bemutatásáról készült teljes pályzati anyag letölthető a képre kattintva.

HOT! Longborn Edition


HOT! Longborn Edition - Újvári Miklós

Megjelent: A Gödöllői Városi Könyvtár Kreatív író-olvasó kamasztáborának kiadványaként

Fantasztikusak voltak a résztvevők, olvassátok el az általuk készített magazint.

Találkozás Mr. Darcy-val címmel hirdettük meg idei háromnapos kamasztáborunkat. Jane Austen korának megidézéseként a fiatalok egy korabeli pletykalapot készítettek el, olyan fontos témákban, mint a Miért ne féljünk érdekházasságot kötni?, vagy Hogyan előzzük meg a női hysteriát?

 

A virtuális országjárás harmadik állomása: Pest megye könyvtárai a járvány idején


A virtuális országjárás harmadik állomása: Pest megye könyvtárai a járvány idején

(A Könyvtári Intézet Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának cikke)

Pest megye területéről 46 könyvtár töltötte ki a kérdőívet. A válaszadók zömét a városi (28) és községi (14) könyvtárak alkotják. A képet színesíti egy szakkönyvtár, egy iskolai, egy felsőoktatási, valamint a megyei hatókörű városi könyvtár véleménye is.

A pest megyei könyvtárak válaszai is azt bizonyítják, hogy az élet korántsem állt meg a könyvtárakban. A folyamatosan zajló háttértevékenységek mellett a használók kiszolgálása - különösen a közkönyvtárak esetében - más alapokra helyeződött, így megváltoztak a prioritások is. Természetes, hogy a könyvtárak nagy része a leltározási, állományrendezési feladatok felé fordul, vagy a szabályzatokkal kapcsolatos elmaradt tennivalókat végzi el, de több esetben a helyismerettel kapcsolatos feladatok is előtérbe kerültek (például helyi kiadvány szerkesztése települési évfordulóra, helyi folyóiratok analitikus feltárása). Néhány könyvtár itt meg is áll, esetleg online, vagy telefonos tájékoztatást nyújt. A többség azonban igyekszik a helyzethez igazodva plusz szolgáltatást is nyújtani: legyen az kulturális ajánló, online rendezvény, videokonferencia, online játékok, könyvek házhozszállítása, vagy társadalmi szerepvállalás. A kommunikáció online térbe helyeződésével az egyik vélemény szerint szükséges az “informatikai írástudás megerősítése a kollégák körében valamint az új tudás beépítése a könyvtár szolgáltatási palettájába”.

Mi jelentene megoldás a helyzet okozta nehézségekre? A könyvtárak újranyitásának idejét ugyan még nem látjuk, de segítséget jelentene a szakmai iránymutatás például az olvasók egészségének megőrzésében, az intézmények anyagi biztonsága és stabilitása, a személyzet orvosi vizsgálata, gyermekfelügyelet megoldása, informatikai képzések, e-könyv kölcsönzési lehetőség megteremtése, szakmai együttműködés erősítése, nemzeti dedikált könyvtári hálózat kialakítása, nemzeti licencek a jogvédett tartalom könyvtári kontrollált eléréséhez.

Az intézmények az olvasókkal való kapcsolat megtartására nagy hangsúlyt fektetnek. Ennek érdekében az egyik községi könyvtárban például online olvasói klubot szerveznek. Önkéntes munka keretében több könyvtár is gondol nyugdíjas kollégáira, de részt vesznek gyógyszer- és ételkiszállításban is. A fenntartók is többnyire igénybe veszik a könyvtárak segítségét, például maszkok varrásába, szociális tevékenységek ellátásába vonják be a könyvtárosokat.

A válaszadók véleménye szerint az újranyitás után nehézségként jelentkezhet az elmarad feladatok (pl. pályázati vállalások, rendezvények) feltorlódása, a hosszú ideje kint lévő könyvek visszaszerzése. Egyes könyvtárak úgy vélik, hogy meg kell majd birkózni a zárt térbe történő visszatéréssel kapcsolatos félelmekkel, a visszahozott könyvek fertőtlenítésével, de problémát jelenthet az is, hogy az olvasók nagyon megszeretik az online szolgáltatásokat, és nehezen térnek vissza a hagyományos olvasáshoz.

Interjú

Kérésünkre Liskáné Fóthy Zsuzsanna, a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ igazgatója osztotta meg velünk a jelenlegi helyzettel kapcsolatos tapasztalatait.

https://ki.oszk.hu/hir/kutatasi-es-szervezetfejlesztesi-osztaly/virtualis-orszagjaras-harmadik-allomasa-pest-megye

 

SzüliLap Magazin


Szülilap Magazin

Megjelent: A Gödöllői Városi Könyvtár 20 éves évfordulója alkalmából.

20 évvel ezelőtt, 2002. június 1-jén adták át a gödöllői városi könyvtár új épületét.

A kerek évfordulót rengeteg meglepetéssel, programmal ünnepeljük, melynek egyik darabja a SzüliLap Magazinunk, melyben egy vidám, színes összeállítást készítettünk Olvasóinknak az eltelt 20 évről.

Kattintson a képre, vagy jöjjön be hozzánk és vigyen magával egy kinyomtatott példányt!

Mienk itt a tér!


Miénk itt a Tér!: Liskáné Fóthy Zsuzanna - Istók Anna

Megjelent: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 2022. 1. szám

„Az első hely az otthonunk, a második a munkahelyünk, a harmadik pedig egy, az előbbi kettőtől független közösségi tér.” (Ray Oldenburg)

 

A könyvtár mint harmadik hely, kiválóan alkalmas a közösségi kapcsolatok erősítésére, a különböző korú és érdeklődésű emberek találkozására egy helyi társadalomban. Szórakozás, kikapcsolódás, közösségi együttlét, tudásmegosztás – a harmadik hely nélkülözhetetlen ismérvei, melyek mind megtalálhatók egy jól működő könyvtárban. A közösségi tér funkció a Gödöllői Városi Könyvtárban is nagy hangsúlyt kapott az elmúlt években, előtérbe kerültek a szabadidős, kikapcsolódási és szórakozási funkciók a hagyományos könyvtári szolgáltatások mellett. Ugyanakkor a közösségi tér (harmadik hely) feladatát csak akkor tudja jól ellátni egy könyvtár, ha a térre−szolgáltatásra−gyűjteményre mint egymástól elválaszthatatlan egységre gondolunk, és mindegyikre kellő figyelmet fordítunk. Egyik sem működik a másik nélkül, jelen írásunkban ennek a hármas egységnek a működtetését kívánjuk bemutatni, kiemelten kezelve a tér funkciót.

Tárgyszavak: városi könyvtár, kulturális szolgáltatás, közösségi tér, közösségfejlesztés

 

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

Kamaszhíd - kamaszkönyvtár nyílt Gödöllőn

 


Istók Anna: Kamaszkönyvtár nyílt Gödöllőn

Megjelent: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 2018. december, 27. évfolyam, 12. szám. 36-46. oldal

 

2018. október 12-én adtuk át ünnepélyesen az ország legújabb kamaszkönyvtárának kulcsát a Gödöllői Városi Könyvtárban. A Kamaszhíd fontos mérföldkő intézményünk életében, a 2014 óta Minősített Könyvtá

ri Címmel rendelkező városi könyvtár munkatársai éppen azt bizonyítják ezzel, hogy a folyamatos gondolkodás, tervezés, fejlesztés, szolgáltatás-innováció az alapja a teljesítménynek.

2002-ben nyílt meg Gödöllőn az új városi könyvtár, egy modern, minden igényt kielégítő, 21. századi környezetben. Az évek során sokat változott a társadalom, új olvasói igények merültek fel, mások meg eltűntek. Az új könyvtárban kezdetben nagyon hangsúlyos feladat volt a lakosság szélessávú internettel és gyorsan működő asztali számítógépekkel való kiszolgálása. Az otthoni internettel, a mobil eszközök terjedésével azonban rohamosan csökkent az érdeklődés az úgynevezett Infohíd iránt, mely az utóbbi években már gyakorlatilag üresen állt. Az Infohíd új szerepének megtalálása és kialakítása egy hosszú folyamat eredménye, melyben a minőségirányítás fontos szerepet kapott. A gödöllői könyvtár mindig is figyelt az olvasói visszajelzésekre, a teljesítmény értékelésére, de a rendszerben való gondolkodás, a tudatos tervezés csak a Minőségirányítási Tanács megalakulása után (2011) vette kezdetét.

 

Szólj Hozzá! Hozzá szólj! Marketingtrükkök a célcsoportok megszólításához – K2 továbbképzési sorozat – beszámoló


A Könyvtári Intézet Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának beszámolója

A K2 továbbképzési sorozat 2019/2020-as évadának harmadik rendezvénye, amely ezúttal a célcsoportok hatékony megszólításához szükséges marketingtrükkök bemutatására vállalkozott, a vírushelyzet kapcsán érvényben lévő korlátozó intézkedések miatt rendhagyó módon, az online térben került megrendezésre 2020. április 29-én. Az esemény a Könyvtári Intézet munkatársai által korábban már többször kipróbált, online konferenciák lebonyolítására is alkalmas Zoom alkalmazással valósult meg, így maximum 100 fő részvételét tudtuk biztosítani szakmai napunkon. Ez a speciális helyzet előnyt és hátrányt is jelent egyben. Hátrány, mivel nem valósulhat meg személyes találkozás, és előny, mivel azok is részt vehetnek az eseményen, akik egyébként a hosszú utazás miatt ezt nem tehették volna meg.

A második előadónk Istók Anna volt a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központból, és Elégedettség helyett elkötelezettség – szolgáltatás helyett élmény című előadásában a saját könyvtárában alkalmazott jó gyakorlatokat mutatta be – nem kizárólag generációkon alapuló - célcsoportok megszólítására, és egyéb marketingtrükkökre vonatkozóan.

Bevezetőjében elmondta, hogy a GVKIK-ben 2014 óta működik marketing munkacsoport, ennek, a kreativitásra lehetőséget adó tevékenységnek a koordinálására, amelynek központi eleme az olvasó.

https://ki.oszk.hu/hir/kutatasi-es-szervezetfejlesztesi-osztaly/szolj-hozza-hozza-szolj-marketingtrukkok-celcsoportok-0

Módszertani kiadvány - Több mint könyvtár


Könyvtárunk 2014-ben nyerte el a Minősített Könyvtár címet. A több éves minőségirányítási munka tapasztalatait, valamint az azóta eltelt időszak eredményeit, jó gyakorlatait, legnépszerűbb projektjeinket úgy gondoltuk, érdemes egy módszertani kiadványban a szélesebb közönség elé tárni.

A könyv a Nemzeti Kulturális Alap támogatását elnyerve 2016 szeptemberére készült el. Örömmel tárjuk a könyvtáros szakma és más, közművelődési, kulturális területen tevékenykedő szakemberek elé, egyúttal reméljük, hogy olvasóink is belelapoznak majd és megismerik közelebbről azt a sokoldalú munkát, melyet a 21. században egy könyvtáros végez…


 

Pdf formátumban való letöltés

E-könyvként való letöltés

Széllel slamben


Istók Anna: Széllel slamben

Megjelent: Könyv, könyvtár, könyvtáros - 2019. július, 28. évfolyam, 7. száma. 4-9. oldal

A Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központban lassan tizenegy éve működik egy amatőr írókör, az Irka, mely tevékenysége, elért eredményei okán mára már alig nevezhető amatőrnek. Szerteágazó tevékenysége részletesen bemutatásra került a könyvtár Minőségi Díj pályázatában 2018-ban, amely honlapunkon elérhető.[1] Az Irka egyik fontos feladata a tehetséggondozás, így az évek során számos prózaíró és költészeti kurzust szerveztünk, kezdetben felnőttek részére. Összhangban a könyvtár stratégiai célkitűzésével, mely 2015 óta folyamatos fejlesztést jelentett az ifjúsági szolgáltatásainkban, 2016-ban hirdettünk meg először a diákok számára kreatív prózaíró kurzust Mentsd meg a macskát! címmel. A kurzust én tartom, aki magam is elvégeztem jó néhány írói tanfolyamot.

A Bookstart program tapasztalatai a Gödöllői Városi Könyvtárban

Zöld városban zöld könyvtár


Istók Anna - Tóth Gabriella: Zöld városban zöld könyvtár

Megjelent: Könyvtári Figyelő 2021/2. számában 239-246. oldal

 

IFLA világkogresszuson jártunk Rotterdamban


A gödöllői városi könyvtár pályázatot nyújtott be az IFLA és a Press Reader által közösen hirdetett nemzetközi könyvtári marketing díjra. A zsűri döntése értelmében a 91 pályázó közül a GVKIK 20 év – 20 ajándék című reklámkampánya kiemelt értékelést kapott és a 10-es shortlistben végzett.
Mint legjobb marketing gyakorlatot, követendő példaként nevezték meg a benyújtott pályázati anyagot.
 
Könyvtárunk meghívást kapott az IFLA - International Federation of Library Associations and Institutions idei kongresszusára is, ahol megmutathattuk a világ könyvtárosainak a gödöllői projektet 2023. augusztus 22-én a marketing szekció ülésén. A könyvtárat Istók Anna igazgatóhelyettes képviselte a rangos eseményen, előadásának angol nyelvű változata itt letölthető.
Az előadás elhangzott a kongresszus marketing szekciójában. A WLIC 2023: Around the World in 7 Marketing Campaigns teljes műsora, köztük a mi előadásunk itt megtekinthető.
Oldalunk sütiket használ a tökéletesebb felhasználói élmény érdekében. Részleteket az adatkezelési tájékoztatóban talál.
Elfogadom