A könyvtár házhoz megy: óvodákba, iskolákba látogat a gyerekkönyvtár munkatársa, kihelyezett könyvtári
órát tartva a lelkes közönségnek. Tematikát választhatnak rendes könyvtári foglalkozásaink közül,
a különleges, alkalmi órákra kölcsönözhető könyvcsomag összeállításra is van lehetőség,
melyet Utazó Könyvtárosunk a helyszínre szállít.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, felső és alsó tagozat, középiskola A foglakozások Gödöllő területén kérhetők.
Sok itt a kérdés, ha mindet helyesen megválaszoljátok, kiszabadítjátok Petőfit a könyvtárból!
A Költészet Napjára készült szabadulószoba egy könyvtári óra keretében is lejátszható.
Sok-sok vers, logikai és matematikai feladvány várja, hogy kitaláljátok a végső kódot,
mely nyitja a rablánc lakatát. Kétféle nehézségi szinten kisebbek
és nagyobbak számára is tökéletes játék.
Időtartam:45 perc Ajánlott korosztály: felső és alsó tagozat, középiskola Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális, honismereti, csapatmunka, kreativitás, matematikai
Kapcsolat: Istók Anna, Maszlag-Lénárt Mónika
e-mail: istoka@gvkik.hu, gyerekkonyvtar@gvkik.hu
06-28-515-534
Mondókák, dalok, versek segítségével meglátogatjuk a baromfiudvar lakóit. Minden, amit a tyúkokról tudni érdemes.
Mi lesz a tojásból? Egyforma, mint két tojás: a kisebb-nagyobb fogalma.
Csirkés, kakasos közmondások, szólások.
Papírszínház mese: A kiskakas gyémánt félkarjcárja.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, 1-2. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, matematikai és természettudományos
Vajon léteznek-e unikornisok a valóságban? Különleges lények története a
középkortól napjainkig. Babonák és hiedelmek. Az Északi-tenger egyszarvúja
a narvál. Betekintünk a narválok különleges világába. A gyerekek megismerik
Csillám történetét.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, 1-2. osztály Kompetenciák: anyanyelvi és szociális kompetencia
Elefánt, zsiráf, víziló, oroszlán, gazella
a mesékben, versekben. Tamkó Sirató
Károly: Kongó-bolt. Óvoda az őserdőben diafilm. Élménypedagógiai játékok: Megnyílik állatország kapuja, Halad az elefánt csorda, Lego memória
játék, afrikai állatok építése legóból.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, 1-2. osztály Kompetenciák: anyanyelvi természettudományos és technológiai
mozgáskoordináció
Felfedezzük a sarkvidék világát: jegesmedve, fóka, pingvin. Megismerkedünk az állatok lakóhelyével, testfelépítésével, életmódjával.
Az állatok formája, színe, mérete, példányszáma. Fókavadászat, hapci játék, jeges
kísérletek. Kovácsovics Fruzsina
Pingvintánc című dalát is eltáncoljuk.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, 1-2. osztály Kompetenciák: anyanyelvi és természettudományos kompetencia
A foglalkozás során rendhagyó és érdekes járműveket ismernek meg a
gyerekek. Megbeszéljük és játékosan
gyakoroljuk a közlekedés alapvető szabályait. Matematikai tapasztalás
válogatással és halmazalkotással. Különleges járművek építése legóból.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, 1-2. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, szociális, matematikai és
technológiai kompetencia
mozgáskoordináció
Neked mi a szupererőd? Gyors vagy, mint egy nyúl? Erős mint egy medve? Játékos-mesés jógagyakorlás, melynek során testünkkel játszunk el egy állatos történetet, azaz mi leszünk a medve, a kobra, a macska vagy éppen a lefelé néző kutya. Megtanuljuk hogyan lehet pár mozdulattal átmozgatni gerincet, hátat, vállat.
Foglalkozás célja: ismerkedés a jógával, mozdulatok elsajátítása, gerincvédő gyakorlatok megtanítása.
Időtartam: 30 perc, 45 perc Ajánlott korosztály: óvoda, 1-4. osztály Kompetenciák: mozgáskoordináció fejlesztés,
szociális kompetencia,
érzelmi intelligencia
A víz világnapjára, vagy az év bármely
napjára ajánljuk ezt a hűsítő, vizes
foglalkozást. Miért fontos a víz? Hogyan
lesz a tóból felhő, és a felhőből eső? Mini
kvíz és papírszínház várja a gyerekeket.
Szó lesz a víz körforgásáról és arról,
hogyan takarékoskodhatunk veszélyben
lévő természeti kincsünkkel.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 2-4. osztály Kompetenciák: anyanyelvi és természettudományos kompetencia
Kapcsolat: Tóth Gabriella
e-mail: toth.gabi@gvkik.hu
06-28-515-534
Páratlanul gazdag magyar népköltészetünk keletkezése, jellemzői,
igaz-hamis játék. Népmesék, találós
kérdések, kirakósok, mondókák.
Éneklés és tánc. A Két kicsi dió című
magyar népmese diafilm játékos
feldolgozása.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-4. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, szociális, kulturális
Képzeletbeli utazás a távoli Japánba.
Sakura ünnep, a szumo, a gésák
titokzatos világa, modern technika,
közlekedés. A témaköröket csoportmunkában dolgozzuk fel. Megismernek a gyerekek egy japán verset, majd
az ősi teaszertartás mozzanatait
tekinthetik meg.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-4. osztály Kompetenciák: szociális, kulturális
Geronimo Stiltonnak ismét meg kell
mentenie a világot. A Rágcsáló Hírek
szerkesztőségében nagy a káosz, de a
magazin készítése nem állhat le.
Segíts Geronimonak és barátainak
megszerkeszteni a Rágcsáló Hírek
legfrissebb számát! Ismerjük meg
együtt a folyóiratok rejtélyes világát!
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-4. osztály Kompetenciák: kulturális és digitális kompetencia,
csapatmunka és kreativitás
Kapcsolat: Kajári Katalin
e-mail: kajari.kata@gvkik.hu
06-28-515-534
Az erdő legügyesebb vadászává
felcseperedő rókakölyök a mesebeli
legkisebb fiút idézi. Fekete István
híres regényét a kisebb gyerekeknek
is szívesen ajánljuk. A foglalkozás során a tanulók megismerkednek az
erdő szintjeivel, különböző erdei
állatokkal, és megtanulják felismerni
azokat hangjuk alapján.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-4. osztály Kompetenciák: természettudományos és
anyanyelvi kompetencia
Kik azok az indiánok? Hol élnek?
Milyen volt az életmódjuk? Indián
szimbólumok és jelek, beszélő nevek.
Delfinfiú története, ona indián mese.
Totemoszlop készítése Legóból.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-5. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, szociális és
kulturális kompetencia
Időutazásunk során „ellátogatunk” a Budai várba és betekintünk a reneszánsz kor izgalmas világába. Reneszánsz táncot lejtünk és utánajárunk,
vajon mi került Mátyás asztalára. A gyerekeknek lehetőségük nyílik
végigkísérni a könyvkötés folyamatát. Megismerkedünk a könyvek
elődjével, a kódexekkel.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-5. osztály Kompetenciák: kulturális kompetencia
honismeret
Kirándul az osztály? Merre mentek?
Lehet, hogy jól jön egy kis ismeretterjesztés arról, hogy mi kerüljön a
hátizsákba. A foglalkozáson lesz szó
térképismeretről, turistajelzésekről
és egyéb hasznos információt is
megosztunk, ami jól jöhet, ha
nyakadba veszed a természetet.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 3-5. osztály Kompetenciák: természettudományos kompetencia és
honismeret
„Azt hiszem, mindnyájan tisztában
vagytok azzal, hogy a vörösingesek el
akarják venni a grundot és a
farakásokat... Előbb-utóbb ide fognak
jönni, hogy minket elkergessenek.
Márpedig mi ezt a helyet meg fogjuk
védelmezni!” A tanulók csoportmunkában, dramatizált feladatokkal
dolgozzák fel a regény történetét.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5. osztály Kompetenciák: szociális és anyanyelvi kompetencia,
csapatmunka
Kapcsolat: Kajári Katalin
e-mail: kajari.kata@gvkik.hu
06-28-515-534
Az ember hajlamos rá, hogy életterének csak a felszínt tekintse, pedig a
lábunk alatt rengeteg apró élőlény
nyüzsög, melyeknek fontos szerepe
van az élő rendszerek anyag- és
energiaforgalmában. Giliszták nyomába eredünk, nagyító alá vesszük
ezt az ismerős-ismeretlen világot.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kompetenciák: természettudományos kompetencia
Kapcsolat: Tóth Gabriella
e-mail: toth.gabi@gvkik.hu
06-28-515-534
Ki ne ismerné Harry Pottert és barátait. Segítségükkel seprűn
repülünk, bájitalt keverünk, és hogy mindez könnyen menjen, varázspálcát készítünk. Belekóstolunk az
RBF vizsgalázba.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, idegennyelvi és szociális kompetencia
Angol nyelven is elérhető!
Kapcsolat: Kajári Katalin
e-mail: kajari.kata@gvkik.hu
06-28-515-534
Kik voltak a heroldok és mikor terjedtek el
a címerek? Kiknek lehetett címere és mit
lehetett kiolvasni belőlük? A címereken
ábrázolt képek és színek jelentése, egy kis
szimbólumtan. A gödöllői címer megfejtése. Mi köze a címernek a logóhoz és a
marketinghez? A foglalkozás rövid
bevezetője után a tanulók megalkothatják saját családjuk címerét.
Időtartam: 2x45 perc Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális és szociális kompetencia, kreativitás és honismeret
Kapcsolat: Istók Anna
e-mail: istoka@gvkik.hu
06-28-515-531
Kik azok a kortárs költők és hogy néznek
ki? Egyáltalán léteznek még költők a 21.
században? Írhat egy költő verset
emojikkal? Lackfi mémek a Facebookon.
SMS líra. Költészet vagy szórakoztató
ipar? Hódítanak az instaversek - azonnal
oldódó költészet az Instagramon.
Abszurd bravúr feladatok a foglalkozáson. Próbáld ki magad te is költőként!
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális és szociális kompetencia, kreativitás
Kapcsolat: Istók Anna
e-mail: istoka@gvkik.hu
06-28-515-531
Képzeletbeli utazást teszünk a távoli
Japánba: sakura ünnep, szumo, a
gésák titokzatos világa. Ezeket a
témaköröket csoportmunkában
dolgozzuk fel. Szó esik a kortárs
kultúráról, a hétköznapokról is.
Megbeszéljük, mi a különbség az
anime és a manga között.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5-12. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális és szociális kompetencia
Kapcsolat: Kajári Katalin
e-mail: kajari.kata@gvkik.hu
06-28-515-534
Érezted már, hogy kimaradsz valami
fontosból, ha nem vagy online? Tudod,
milyen hatással van rád az influenszer marketing? Mekkora a digitális
lábnyomod? A foglalkozás célja a tudatos médiahasználat kialakítása, az
online-offline egyensúly megtalálása.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5-12. osztály Kompetenciák: szociális és digitális kompetencia
Kapcsolat: Kajári Katalin
e-mail: kajari.kata@gvkik.hu
06-28-515-534
A foglalkozáson a tanulók ismereteket szereznek Gödöllő első világháborús emlékhelyeiről, Gödöllő korabeli kinézetéről. Megismerik azokat a
könyvtári- és online forrásokat,
melyekből hiteles információkat
gyűjthetnek, majd négy témában
kutatnak információk után ezekben.
Időtartam: 2x45 perc Ajánlott korosztály: 7-10. osztály Kompetenciák: anyanyelvi és digitális kompetencia
Kapcsolat: Győri Krisztina
e-mail: gyori.krisztina@gvkik.hu
06-28-515-280/112
Te milyen összetevőkből készítenél
magadnak egy könyvet? Mennyi
szerelem kell bele, mennyi izgalom,
mennyi varázslat, és hány elmorzsolt
könnycsepp? Netán jobban szereted
a humoros fűszerezést? Ezen az órán
kipróbálhatod magad könyvszakácsként a gödöllői könyvtár interaktív
Könyvsú-go weboldalán
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 7-10. osztály Kompetenciák: anyanyelvi és digitális kompetencia
Kapcsolat: Istók Anna
e-mail: istoka@gvkik.hu
06-28-515-531
A világon több száz millió könyv van.
Vajon hogy lehet csoportosítani őket?
Az interaktív óra keretében bemutatjuk, milyen logika szerint épül fel a
könyvtárak ETO rendszere, és hogyan lehet megtalálni egy adott
könyvet. A végén indulhat a könyvvadászat a polcok között!
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 7-12. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális és technológiai
kompetencia, a tanulás tanulása
Kapcsolat: Istók Anna
e-mail: istoka@gvkik.hu
06-28-515-531
Miről mesél egy könyvborító? Milyen
egy jó regénycím? Mit tudhatsz meg
egy fülszövegből és egy könyv
előzéklapjából? Irodalmi zsánerek a
könyvtárban: tematikus sorozatok.
Hol találhatóak meg könyvtárunkban
a különböző zsánerek? Lelőhelyek a
Sziklában, elektronikus katalógusunk
megismerése.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 5-12. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, technológiai kompetencia,
a tanulás tanulása
Kapcsolat: Istók Anna
e-mail: istoka@gvkik.hu
06-28-515-531
Waste management, everyday
sustainable practices, innovative
project are all among the subjects we
will cover. What are ecological footprint, and climate change? And how
do they affect us? What can you do to
prevent them? Come with me in a guided tour to become a “green-teen”!
Duration: 45 min. Reccommended grade: 7-12 grade Competency: environmental awareness
Magyar nyelven is elérhető!
Contact: Gabriella Tóth
e-mail: toth.gabi@gvkik.hu
06-28-515-534
In a fast changing information
environment critical thinking is a key
skill in media and information literacy.
The aim of this session is to help
students differentiate between real
and fake news and raise awareness of
the importance of being critical.
Duration: 45 min. Reccommended grade: 7-12 grade Competency: critical thinking skills, IT literacy skills
Magyar nyelven is elérhető!
Contact: Gabriella Tóth
e-mail: toth.gabi@gvkik.hu
06-28-515-534
Rövid áttekintés a
színpadi adaptációkról, példaként arra,
hogy hányféleképpen lehet ugyanazt a
szöveget interpretálni. A dráma játékos
elemzése és feldolgozása közben a
gyerekek megismerhetik, hogy miből és
hogyan áll össze egy színpadi előadás.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 7-12. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális, szociális kompetenciák, kreativitás
Igény szerint más színpadi mű is kérhető!
Milyen fajtái vannak és mitől jó a képregény? A különböző művészeti ágak
együttes használata fejleszti a
résztvevők komplex látásmódját,
vizuális kifejezésmódjukat. A foglalkozáson a diákok egyoldalas képregényt készítenek a kötelező olvasmányukból, így a könyvtár óra segíti az
olvasottak feldolgozását. A legkisebb
olvasó korosztálytól kezdve is ajánljuk.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 7-12. osztály Kompetenciák: csapatmunka, kreativitás, anyanyelvi kommunikáció
Kapcsolat: Kajári Katalin
e-mail: kajari.kata@gvkik.hu
06-28-515-534
Marrying for love sounds obvious to us
now, but in the past it could have been a
dangerous idea. Pride and prejudice is a
world-famous masterpiece and I chose
this as a reference to guide you through
all the courtship and marriage costumes
in the early 19th century as well as the
true social problems of Jane Austen's
times.
Duration: 45 min. Reccommended grade: 9-12 grade Competency: English literacy and foregin language
Magyar nyelven is elérhető!
Contact: Gabriella Tóth
e-mail: toth.gabi@gvkik.hu
06-28-515-534
A költészet, az irodalom és az olvasás
új irányzatai. Lehet-e verset írni
emojikkal? Dalszöveg vagy vers?
Klasszikusok slammelve. Petőfi a
Facebookon. Instant költészet az
Instagramon. Szöveggyár: a 10 legszebb magyar szó. Sikersztori: egy
kortárs antológia: Szívlapát. Az órát
kreatív írásfeladatok színesítik.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 10-12. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális és szociális, kreativitás
Kapcsolat: Istók Anna
e-mail: istoka@gvkik.hu
06-28-515-531
A népköltészetünk gazdag virág- és
gyümölcsmotívumait dolgozzuk fel,
melyek a szerelem és erotika jelképei.
Miért búsul a kék ibolya? Miféle szilvát
szedünk fel hajnalra? Hova bújik a zöld
levelecske? Ezen az órán sok mindenre fény derül, és garantáljuk, hogy
ezután egészen más szemszögből
tekintünk egy-egy ismert népdalra.
Időtartam: 45 perc Ajánlott korosztály: 11-12. osztály Kompetenciák: anyanyelvi, kulturális kompetencia, honismeret
Kapcsolat: Tóth Gabriella
e-mail: toth.gabi@gvkik.hu
06-28-515-534