Publikációk

Mienk itt a tér!

„Az első hely az otthonunk, a második a munkahelyünk, a harmadik pedig egy, az előbbi kettőtől független közösségi tér.” (Ray Oldenburg)

A könyvtár mint harmadik hely, kiválóan alkalmas a közösségi kapcsolatok erősítésére, a különböző korú és érdeklődésű emberek találkozására egy helyi társadalomban. Szórakozás, kikapcsolódás, közösségi együttlét, tudásmegosztás – a harmadik hely nélkülözhetetlen ismérvei, melyek mind megtalálhatók egy jól működő könyvtárban. A közösségi tér funkció a Gödöllői Városi Könyvtárban is nagy hangsúlyt kapott az elmúlt években, előtérbe kerültek a szabadidős, kikapcsolódási és szórakozási funkciók a hagyományos könyvtári szolgáltatások mellett. Ugyanakkor a közösségi tér (harmadik hely) feladatát csak akkor tudja jól ellátni egy könyvtár, ha a térre−szolgáltatásra−gyűjteményre mint egymástól elválaszthatatlan egységre gondolunk, és mindegyikre kellő figyelmet fordítunk. Egyik sem működik a másik nélkül, jelen írásunkban ennek a hármas egységnek a működtetését kívánjuk bemutatni, kiemelten kezelve a tér funkciót.

Tárgyszavak: városi könyvtár, kulturális szolgáltatás, közösségi tér, közösségfejlesztés

Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 2022. 1. szám

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

A virtuális országjárás harmadik állomása: Pest megye könyvtárai a járvány idején

A virtuális országjárás harmadik állomása: Pest megye könyvtárai a járvány idején (A Könyvtári Intézet Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának cikke)

Pest megye területéről 46 könyvtár töltötte ki a kérdőívet. A válaszadók zömét a városi (28) és községi (14) könyvtárak alkotják. A képet színesíti egy szakkönyvtár, egy iskolai, egy felsőoktatási, valamint a megyei hatókörű városi könyvtár véleménye is.

A pest megyei könyvtárak válaszai is azt bizonyítják, hogy az élet korántsem állt meg a könyvtárakban. A folyamatosan zajló háttértevékenységek mellett a használók kiszolgálása - különösen a közkönyvtárak esetében - más alapokra helyeződött, így megváltoztak a prioritások is. Természetes, hogy a könyvtárak nagy része a leltározási, állományrendezési feladatok felé fordul, vagy a szabályzatokkal kapcsolatos elmaradt tennivalókat végzi el, de több esetben a helyismerettel kapcsolatos feladatok is előtérbe kerültek (például helyi kiadvány szerkesztése települési évfordulóra, helyi folyóiratok analitikus feltárása). Néhány könyvtár itt meg is áll, esetleg online, vagy telefonos tájékoztatást nyújt. A többség azonban igyekszik a helyzethez igazodva plusz szolgáltatást is nyújtani: legyen az kulturális ajánló, online rendezvény, videokonferencia, online játékok, könyvek házhozszállítása, vagy társadalmi szerepvállalás. A kommunikáció online térbe helyeződésével az egyik vélemény szerint szükséges az “informatikai írástudás megerősítése a kollégák körében valamint az új tudás beépítése a könyvtár szolgáltatási palettájába”.

Mi jelentene megoldás a helyzet okozta nehézségekre? A könyvtárak újranyitásának idejét ugyan még nem látjuk, de segítséget jelentene a szakmai iránymutatás például az olvasók egészségének megőrzésében, az intézmények anyagi biztonsága és stabilitása, a személyzet orvosi vizsgálata, gyermekfelügyelet megoldása, informatikai képzések, e-könyv kölcsönzési lehetőség megteremtése, szakmai együttműködés erősítése, nemzeti dedikált könyvtári hálózat kialakítása, nemzeti licencek a jogvédett tartalom könyvtári kontrollált eléréséhez.

Az intézmények az olvasókkal való kapcsolat megtartására nagy hangsúlyt fektetnek. Ennek érdekében az egyik községi könyvtárban például online olvasói klubot szerveznek. Önkéntes munka keretében több könyvtár is gondol nyugdíjas kollégáira, de részt vesznek gyógyszer- és ételkiszállításban is. A fenntartók is többnyire igénybe veszik a könyvtárak segítségét, például maszkok varrásába, szociális tevékenységek ellátásába vonják be a könyvtárosokat.

A válaszadók véleménye szerint az újranyitás után nehézségként jelentkezhet az elmarad feladatok (pl. pályázati vállalások, rendezvények) feltorlódása, a hosszú ideje kint lévő könyvek visszaszerzése. Egyes könyvtárak úgy vélik, hogy meg kell majd birkózni a zárt térbe történő visszatéréssel kapcsolatos félelmekkel, a visszahozott könyvek fertőtlenítésével, de problémát jelenthet az is, hogy az olvasók nagyon megszeretik az online szolgáltatásokat, és nehezen térnek vissza a hagyományos olvasáshoz.

Interjú

Kérésünkre Liskáné Fóthy Zsuzsanna, a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ igazgatója osztotta meg velünk a jelenlegi helyzettel kapcsolatos tapasztalatait.

https://ki.oszk.hu/hir/kutatasi-es-szervezetfejlesztesi-osztaly/virtualis-orszagjaras-harmadik-allomasa-pest-megye

 

Mienk itt a tér!

Miénk itt a tér! – avagy új könyvtári közösségi és szolgáltatási terek kialakítása és működése címmel tartott előadást a Magyar Könyvtárosok Egyesülete 52. Vándorgyűlésének Pest megyei szekciójában
Liskáné Fóthy Zsuzsanna igazgató és Istók Anna igazgatóhelyettes.

Az előadás ppt változata a képre kattintva megtekinthető.

Zöld városban zöld könyvtár

Istók Anna - Tóth Gabriella: Zöld városban zöld könyvtár

Megjelent: Könyvtári Figyelő 2021/2. számában 239-246. oldal

A cikk a fotóra kattintva olvasható.

A Bookstart program tapasztalatai a Gödöllői Városi Könyvtárban

Győri Krisztina - Maszlag-Lénárt Mónika - Tóth Gabriella:

A Bookstart program tapasztalatai a Gödöllői Városi Könyvtárban

Megjelent: Könyv, könyvtár, könyvtáros, 29. évf. 9. szám, 2020/9, 3-13.oldal

Szólj Hozzá! Hozzá szólj! Marketingtrükkök a célcsoportok megszólításához – K2 továbbképzési sorozat – beszámoló

A Könyvtári Intézet Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának beszámolója

A K2 továbbképzési sorozat 2019/2020-as évadának harmadik rendezvénye, amely ezúttal a célcsoportok hatékony megszólításához szükséges marketingtrükkök bemutatására vállalkozott, a vírushelyzet kapcsán érvényben lévő korlátozó intézkedések miatt rendhagyó módon, az online térben került megrendezésre 2020. április 29-én. Az esemény a Könyvtári Intézet munkatársai által korábban már többször kipróbált, online konferenciák lebonyolítására is alkalmas Zoom alkalmazással valósult meg, így maximum 100 fő részvételét tudtuk biztosítani szakmai napunkon. Ez a speciális helyzet előnyt és hátrányt is jelent egyben. Hátrány, mivel nem valósulhat meg személyes találkozás, és előny, mivel azok is részt vehetnek az eseményen, akik egyébként a hosszú utazás miatt ezt nem tehették volna meg.

A második előadónk Istók Anna volt a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központból, és Elégedettség helyett elkötelezettség – szolgáltatás helyett élmény című előadásában a saját könyvtárában alkalmazott jó gyakorlatokat mutatta be – nem kizárólag generációkon alapuló - célcsoportok megszólítására, és egyéb marketingtrükkökre vonatkozóan.

Bevezetőjében elmondta, hogy a GVKIK-ben 2014 óta működik marketing munkacsoport, ennek, a kreativitásra lehetőséget adó tevékenységnek a koordinálására, amelynek központi eleme az olvasó.

https://ki.oszk.hu/hir/kutatasi-es-szervezetfejlesztesi-osztaly/szolj-hozza-hozza-szolj-marketingtrukkok-celcsoportok-0

Kamaszhíd - kamaszkönyvtár nyílt Gödöllőn

Istók Anna: Kamaszkönyvtár nyílt Gödöllőn in Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 2018. december, 27. évfolyam, 12. szám. 36-46. oldal

 

Széllel slamben

Istók Anna: Széllel slamben in Könyv, könyvtár, könyvtáros - 2019. július, 28. évfolyam, 7. száma. 4-9. oldal

Oldalunk sütiket használ a tökéletesebb felhasználói élmény érdekében. Részleteket az adatkezelési tájékoztatóban talál.
Elfogadom